Europees kampioen Shell Eco-Marathon 2010!



Wij van het Nederlandse team: The Hydro Cruisers (van De Haagse Hogeschool in Delft), hebben meegedaan met de Shell eco marathon. Dit is een wedstrijd om een voertuig te maken welke zo zuinig mogelijk kan rijden. Wij zijn eerste geworden in de voertuigcategorie urban concept. Wij hebben alle anderen urban concept voertuigen uit europa verslagen door 747,23 kilometer te rijden op omgerekend 1 liter euro 95.

Er zijn 2 categorieën: urban concept en prototype. Onze school deed voor de derde keer mee met Sharky 2.X in de categorie urban concept. Urban concept voertuigen zijn voertuigen welke het meest lijken op de hedendaagse auto’s. Dat wil zeggen dat de auto aan veel regels moet voldoen, zoals: 4 wielen, minimale dikte banden, verlichting, richtingaanwijzers, rechtop zitten, gaspedaal en rempedaal etc.

De eco marathon werd dit jaar gehouden op het Duitse racetrack: Eurospeedway Lausitz van 3 tot 7 mei. De laatste race was op vrijdag 7 mei, waar wij op het laatste moment nog het Duitse team verslagen hadden welke 701km gereden hadden. In totaal deden er ongeveer 200 teams mee (2500 studenten) met de Shell eco-marathon europa.

Bij de race wordt er een vaste afstand gereden, 7 rondes op het track waar je maximaal 53 minuten over mag doen. Dit komt neer op een gemiddelde snelheid van 25km/h. Met de stand van een flowmeter wordt dan bepaald wat er verbruikt is, zo kan worden teruggerekend hoeveel km er op 1L gereden kan worden.

Foto's van de huldiging in Duitsland:

Mijn taak binnen onze groep was het optimaliseren van het primaire elektrische systeem. Dit bestaat onder andere uit een brandstofcel, condensatorbank, motor+regelaar, gaspedaal en alle overige cruciale elektronica om te kunnen rijden. Door alle verbruikers te optimaliseren en bedrading en schakelcontacten te overdimentioneren heb ik in totaal ongeveer 36,5Watt continue bespaard. Bij een gemiddeld motor verbruik van 300Watt is dit een besparing van ruim 10%.

In het eerste jaar dat de sharky meedeed met de eco-marathon heeft hij 1 op 848 gereden, maar omdat Shell het nodig vind om telkens de regels aan te passen zijn deze resultaten niet te vergelijken. Zo moesten we nu 10 kilo extra meezeulen aan aanpassingen en 20 kg extra aan coureur, ook moest er in plaats van 3x nu 7x een stop gemaakt worden. Als je deze gegevens meeneemt dan hebben we wel degelijk beter gereden dan in voorgaande jaren.

De officiële video van Shell:

De specificaties van de auto waarmee wij gereden hebben:

Naam:
Sharky 2.6

Raceklasse:
UrbanConcept

Brandstof:
Waterstof (Air Products)

Afmetingen:
3,20m (L) x 1,30m (B) x 1,30m (H)

Gewicht:
109 kg + 70 kg coureur

Frame:
Geperforeerd aluminium spaceframe voor maximale gewichtsreductie

Carrosserie:
Aerodynamisch ontwerp
Luchtweerstand coëfficiënt:  0,18  met een frontaal oppervlakte: < 1 m2
Carbonfiber body: 0,55 mm dik (Brands & Radius Design)
Versterkt door sandwich constructie

Velgen:
Zelfontwikkelde koolstofvezel velgen van 16 inch

Banden:
4 stuks, Michelin Eco-tires 95-80-16 op 6 bar voor minimale rolweerstand

Brandstofcel:
Ballard Nexa Power module (1200W), getuned door brandstof engineer Maudy Mulder
Waterstof geleverd door Air Products

Elektromotor:
Borstelloze DC-servomotor met intelligent motorcontoller
Speciaal ontwikkeld en geleverd door Groschopp B.V.
Efficiëntie: 80%, vermogen: 420W.

Snelheid:
30 km/u gemiddeld, 37 max.

Telemetrie:
Datalogging met draadloze overdracht van gegevens (AVE-nl)
Gegevens realtime uitleesbaar op laptops in de pitstraat.

Foto's voor en tijdens de race:

Foto's van de camping, reis en paddock:

We hebben 3 gasten en geen leden online